
TRNAVA – Mesto Trnava plánuje v najbližších týždňoch zrealizovať niekoľko menších úprav systému mestskej autobusovej dopravy (MAD). Výraznejšia zmena grafikonu, reagujúca aj na podnety od občanov, je plánovaná v lete. TASR to uviedla hovorkyňa mesta Veronika Majtánová.
„Od začiatku sme otvorení podnetom a požiadavkám zo strany verejnosti – opakovane sme zverejňovali výzvy, aby nám občania posielali svoje návrhy k procesu optimalizácie MAD, ich potrebám sme načúvali aj prostredníctvom výborov mestských častí, usporiadali sme tiež verejnú prezentáciu pripravovaných zmien a viaceré požiadavky od ľudí sme zapracovali ešte tesne pred spustením nového trasovania liniek,“ priblížila s tým, že k dispozícii je neustále aj mailová adresa, kde mesto prijíma podnety a odpovedá na otázky.
Skupina opozičných mestských poslancov na pondelkovej (3. 2.) tlačovej konferencii kritizovala okrem iného aj výšku cien lístkov pre ťažko zdravotne postihnuté (ŤZP) osoby. „Viackrát sme rôznymi formami avizovali, že so zavedením cestovného pre ľudí s ŤZP čakáme na Trnavský samosprávny kraj, s ktorým riešime tarifnú integráciu a spoločné predplatné cestovné lístky pre regionálnu a mestskú autobusovú dopravu. Ani v regionálnej autobusovej doprave nie je osobitné cestovné pre ŤZP,“ reagovala hovorkyňa. Podnetom osôb ŤZP v súvislosti s cenami lístkov sa zaoberá aj Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, ktorý si od mesta vypýtal stanovisko. List pre komisárku je podľa Majtánovej už pripravený a v najbližších dňoch bude odoslaný.
Hovorkyňa ďalej zdôraznila, že vlaňajšie zmeny v MAD priniesli posilnenie spojov na polikliniku i do škôl. „Nový cintorín na T. Vansovej je dostupný nielen zo zastávky s názvom T. Vansovej, cintorín, ale aj zo zastávky Pri Kalvárii a Zelený kríček C, kde sme výrazne posilnili obsluhu pri panelákoch,“ doplnila s tým, že prepoj medzi cintorínmi na Kamennej ceste a T. Vansovej zabezpečujú spoje regionálnej autobusovej dopravy.
Trnavskí mestskí opoziční poslanci sa podľa Majtánovej svojimi vyjadreniami na pondelkovej tlačovej konferencii, kde podrobili kritike vlaňajšiu úpravu grafikonu a cien lístkov MAD, „sami usvedčili z nepripravenosti a nedostatku informácií“. Hovorkyňa ďalej podčiarkla, že optimalizácia MAD bola pripravená spolu s odborníkmi v tejto oblasti a na základe systematicky zozbieraného množstva dát.
„K dispozícii sme mali údaje o predaji cestovných lístkov z palubných počítačov, dáta o nástupoch, výstupoch a počte osôb vo vozidlách z automatického sčítania cestujúcich. Vychádzali sme aj z Plánu udržateľnej mobility, konkrétne z dopravného modelu. Oslovili sme tiež najväčších zamestnávateľov, ako aj základné a stredné školy,“ doplnila.
Trnavské mestské zastupiteľstvo schválilo vlani zmeny v MAD, ktoré vstúpili do účinnosti 15. decembra 2024. Okrem iného priniesli zníženie počtu liniek z 13 na sedem a s tým súvisiacu zmenu cestovných poriadkov. Niektoré linky jazdia v špičke každých 15 minút. Úpravou prešli aj ceny cestovných lístkov. MAD v Trnave zabezpečuje spoločnosť Arriva Trnava.