Regióny Bratislava Trnava Trenčín Nitra Žilina Banská Bystrica Prešov Košice Top

Hromadné PREPÚŠŤANIE vo fabrikách sa už ZAČALO! Ohrozené sú ďalšie TISÍCE miest: Vieme prečo

Automobilka, fabrika, výroba. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Ilustračná foto. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič

TRNAVA – Slovenská ekonomika je závislá od výroby automobilov. Avšak práve v tomto odvetví sa dejú prevratné zmeny. Uspejú tí, ktorí do fabrík získajú výrobu elektromobilov. Trnavskej automobilke sa to podarilo, potvrdila, že produkovať bude plne elektrický Citroën. Jednoduchšia montáž elektroáut ale vyžaduje menej zamestnancov, a tak o prácu prišli stovky ľudí. Podľa expertov to čaká aj ďalšie fabriky. 

To, čo naše hospodárstvo a zamestnanosť v automobilkách zachraňuje, paradoxne, niektorých ľudí vo fabrikách oberie o prácu. Koncern Stellantis už skôr avizoval, že do trnavského závodu prinesie výrobu viacerých nových modelov elektromobilov. Automobilka však až teraz oficiálne potvrdila prvé meno. Ako informuje DenníkN s odvolaním sa na agentúru Bloomberg, generálny riaditeľ koncernovej značky Citroën Thierry Koskas oznámil, že v Trnave sa bude vyrábať elektrický Citroën e-C3.

Nový elektrický model je pre trnavskú fabriku priam vykúpením, a to z viacerých dôvodov. EÚ totiž plánuje dať autám na fosílne palivá červenú, a tak budúcnosť, zdá sa, patrí elektromobilom. Týmto modelom automobilka môže konkurovať lacným elektroautám z Číny. Ako sme nedávno písali, práve čínske automobilky sú novou a najväčšou hrozbou pre naše automobilky.  

Navyše, Trnavčania majú prísť o dnes vyrábaný Peugeot 208. Koncern ho totiž plánuje presťahovať do podnikov s lacnejšou výrobou, než je na Slovensku. Našťastie, na trnavské výrobné linky by mali časom pribudnúť aj ďalšie elektromobily.

Rekordný počet áut, ale menej zamestnancov

Všetko má dve strany mince. Po spustení výroby elektromobilov by v Trnave mali vyrábať až 400-tisíc áut ročne. To je ešte o 50-tisíc áut viac, než v dosiaľ rekordnom roku 2019. Výroba áut s elektrickým motorom však znamená menej manuálnej práce, a tak fabriku kvôli elektromobilom nedávno definitívne opustilo 360 zamestnancov.

Toto prepúšťanie zrejme nebude na Slovensku posledné. Výroba elektrických áut by sa postupne mala rozšíriť, resp. pribudnúť aj v ďalších slovenských závodoch. Ako však upozorňujú domáci aj zahraničí experti, z dlhodobého hľadiska budú automobilky pri prechode na elektrický pohon nútené prepúšťať  „Batériový pohon je oveľa jednoduchší ako klasický spaľovací motor, má menej komponentov, menej súčiastok, menej zložitá je aj výroba, a tým pádom aj montáž vyžaduje menej zamestnancov,“ uviedol pre RTVS analytik VÚB banky Michal Lehuta. Odhaduje sa, že výroba elektrických vozidiel môže vyžadovať o 30 % menej pracovnej sily v porovnaní s konvenčnými automobilmi, uvádza CNN.

Slovensko sa novej príležitosti nechytá

Možné prepúšťanie sčasti vyváži príchod piatej automobilky. Volvo pri Košiciach plánuje vyrábať 250-tisíc elektromobilov ročne. Zamestnať chce 3300 ľudí. 

Hoci podľa štúdií by mohli v Európe zaniknúť v priebehu nasledujúcich rokov s nástupom elektromobilov státisíce pracovných miest, rozmach ich produkcie zároveň vytvorí nové pozície. Predovšetkým v oblasti výroby batérií. Tá však na Slovensku chýba. Len nedávno sme definitívne prišli o šancu získať práve fabriku na výrobu batérií. Išlo by o investíciu desaťročia.


AKTUÁLNE Na Slovensko prichádza SVETOVÝ GIGANT: Stovky nových miest a KRÁĽOVSKÉ platy pre ľudí