Regióny Bratislava Trnava Domáce Dunajská Streda Top

VEĽKÉ NEJASNOSTI okolo výstavby Národného cyklistického centra: V hre sú milióny EUR

Po Orechovej Potôni by mali druhé Národné cyklistické centrum postaviť v Trnave. ZDROJ: SZC

BRATISLAVA – Uzatvorenie memoranda o spolupráci medzi mestom Trnava a Slovenským zväzom cyklistiky by malo otvoriť cestu k realizácii Národného cyklistického centra. Zväz má záujem vybudovať na území Trnavy komplex pre profesionálnych, amatérskych, voľnočasových i zdravotne postihnutých športovcov. Uvádza sa to v dokumente pre decembrové zasadnutie mestského zastupiteľstva v Trnave, ktoré sa bude otázkou zaoberať.

 

Informácia, ktorá vyvoláva množstvo otázok je zaujímavá z viacerých pohľadov. Slovenský zväz cyklistiky totiž už pripravuje podobné Národné centrum neďaleko Bratislavy v Orechovej Potôni, ktorý si cyklisti  pôvodne vybrali ako najvhodnejšie miesto pre svoj multifunkčný komplex. Ako dôvody boli deklarované dobré dopravné napojenie, dostupnosť hlavného mesta, ale aj dobré vybavenie v blízkosti v podobe hotela alebo reštaurácie. V tomto prípade začali aj s procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie, ale najnovšie by však dali prednosť Trnave. Pritom cyklistický zväz už dostal na Národné centrum v Orechovej Potôni peniaze zo štátneho rozpočtu.

V roku 2019 to bolo 200-tisíc eur na vypracovanie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie. V roku 2020 poskytol štát cyklistickému zväzu ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra. Čo je spolu milión EUR, ale všetky zámery a plány zrazu zostali iba na papieri. Teraz je tu pokus číslo 2 o ďalšie Národné cyklistické centrum. Iba o 50 km ďalej s rovnakým zámerom, plánmi, pričom nie je vôbec jasné, čo bude s Národným centrom v Orechovej Potôni a s financiami, ktoré už zväz na projekt číslo 1 dostal. Navyše, keď vláda financie na Národné cyklistické centrum stopla a dotácie na jeho výstavbu zrušila.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

Vláda totiž 25.2.2021 zmenila Uznesenie číslo 141 z 27. marca 2019, ktoré sa týkalo uvoľnenia finančných prostriedkov na zámer vybudovania Národného cyklistického centra v celkovej sume 29 miliónov eur. “Dôvodom úpravy uznesenia je zosúladenie výdavkov na projekt modernizácie, rekonštrukcie a budovania športovej infraštruktúry národného významu s rozpočtom verejnej správy na roky 2021 až 2023,“ informovala vláda SR v odôvodnení takého rozhodnutia. „Uznesenia sme zrušili z viacerých dôvodov. Nenaplnilo sa viacero parametrov, niektoré sa nedali zrealizovať, niektoré boli zle nastavené a niektoré nedávali zmysel. Snažíme sa prijímať uznesenia, ktoré dávajú zmysel a ktoré pomáhajú. Je zbytočné viazať peniaze na zlé uznesenie, ak sa dajú využiť oveľa lepšie,“ povedal vtedajší minister financií a súčasný premiér Eduard Heger. Budovanie nového či staronového Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni a v Trnave tak vyvoláva množstvo otáznikov, špekulácii a diskusií.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

Budú dve Národné centra? Kto ich bude obe financovať? Ak bude iba centrum v Trnave čo bude s peniazmi, ktoré zväz dostal na Orechovú Potôň? Redakcia zoznam.sk preto požiadala o informácie a odpovede na otázky k Národnému cyklistickému centru ministerstvo financií, ministerstvo školstva, vedy výskumu a športu pod ktoré cyklistika patrí. “Ministerstvo financií SR neeviduje žiadosť o hodnotenie tohto projektu,” odpovedali nám z Tlačového odboru Ministerstva financií. “O cyklistickom štadióne v Trnave rezort školstva zatiaľ nemá informácie, preto sa k Vašim otázkam nevieme vyjadriť. Ministerstvo neplánuje finančne podporiť tento projekt, nakoľko v rozpočte nemá prostriedky na športovú infraštruktúru. Podpora športovej infraštruktúry je v kompetencii Fondu na podporu športu, čo je štátna inštitúcia, nezávislá od iných štátnych orgánov (vrátane Ministerstva školstva). Cyklistický štadión v Orechovej Potôni mal byť realizovaný s dotáciou, ktorú mala poskytnúť na ten účel vláda SR. Toto uznesenie však už bolo zrušené, a preto otázku, ako a či bude v Orechovej Potôni niečo postavené, je vhodné smerovať na Slovenský zväz cyklistiky,” informovali nás z odboru komunikácie a marketingu Ministerstva školstva.

 

Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC

Oslovili sme aj Slovenský cyklistický zväz, ktorému sme poslali nasledujúce otázky.

  • Bude sa pokračovať vo výstavbe Národného cyklistického centra aj v obci Orechová Potôň?
  • Nie je priveľký luxus a hazard s verejnými financiami stavať dve Národné cyklistické centra vo vzdialenosti 50 km od seba?
  • Ak by boli dve Národné cyklistické centrá, kto ich bude financovať?
  • V prípade, že sa bude stavať iba Národné cyklistické centrum v Trnave čo bude s financiami vo výške jeden milión EUR, ktoré už cyklistický zväz dostal od štátu na vybudovanie centra v Orechovej Potôni? (Slovenský zväz cyklistiky dostal v roku 2019 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra)
  • Sú v podmienkach 40-ročného prenájmu pozemkov v obci Orechová Potôň, kde cyklistický zväz deklaroval zámer realizácie výstavby Národného cyklistického centra, možnosti predčasného vypovedania zmluvy, respektíve jej zrušenia a za akých podmienok?
  • Aké boli a sú kritéria na lokalizáciu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni respektíve v Trnave? Kto ich navrhol, kedy a nie je k tomu potrebná verejná diskusia?
  • Bola vyhotovená projektová dokumentácia k územnému konaniu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni, na ktorú Slovenský zväz cyklistiky už dostal v roku 2019 prvých 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra?
  • Bola vyhotovená projektová dokumentácia k stavebnému konaniu v Orechovej Potôni, na ktorú Slovenský zväz cyklistiky už dostal v roku 2019 prvých 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu a na vypracovanie úvodných správ a vyjadrení potrebných pre územné rozhodnutie a v roku 2020 ďalších 800-tisíc eur na zámer vybudovania centra?
  • Bolo začaté konanie o umiestnení stavby Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni, ako aj proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie, ako aj proces verejného obstarávania zhotoviteľa stavebného diela Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni?
  • Na výstavbu Národného cyklistického centra už bola vyhotovená architektonická štúdia spoločnosťou Studio acht, spol. s.r.o. Praha. Bola využitá metóda verejného obstarávania? (Slovenský zväz cyklistiky dostal v roku 2019 200-tisíc eur na vypracovanie architektonickej štúdie projektu Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni).
  • Existuje štúdia porovnania pôvodného projektu v Orechovej Potôni s novým projektom v Trnave? V čom je rozdiel, v akom rozsahu a pri akých nákladoch a kvalite?
  • Aká bude správa prevádzky respektíve aké budú náklady – štúdia udržateľnosti projektu v Orechovej Potôni respektíve v Trnave?
  • Kto bude vlastníkom Národného cyklistického centra, mesto Trnava alebo Slovenský zväz cyklistiky?
  • Bude Národné cyklistické centrum otvorené pre verejnosť?

 

Prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara. ZDROJ: TASR – Jaroslav Novák

Vyjadrenie Slovenského cyklistického zväzu nám poslala PR manažérka Katarína Ďurková. “V mene prezidenta Slovenského zväzu cyklistiky posielam informácie k otázkam, ktoré ste nám adresovali. Ohľadom Trnavy sme vydali tlačovú správu, kde sú zhrnuté všetky informácie, ktoré k danej téme aktuálne máme. Zatiaľ sme v prvom kroku – odsúhlasenia memoranda spolupráce medzi mestom Trnava a Slovenským zväzom cyklistiky zo strany mestských poslancov. K podpisu by malo prísť do 31.1.2022. Informácie ohľadom ďalšieho postupu a kompetencií štatutárov v tejto veci budeme mať ujasnené až po Konferencii Slovenského zväzu cyklistiky v januári/ februári 2022. Rovnako tak mesto Trnava môže začať konať až po podpise memoranda. Zmeny vo veci rozhodnutia vlády k Orechovej Potôni sme sa dozvedeli prostredníctvom médií, a doteraz sme žiadne bližšie vysvetlenie z úradu vlády nedostali. Takže viac, než medializované informácie, ktoré k rozhodnutiu zverejnila vláda, nevieme poskytnúť.” Na žiadosť o doplňujúce vyjadrenia a informácie k položeným otázkam zväz aj napriek našim viacerým intervenciám nereagoval a neodpovedal.

 

Cyklistický štadión v Prešove bude pravdepodobne ešte dlhé roky jediným na Slovensku. ZDROJ:  TASR / FRANTIŠEK IVÁN

K téme sa ale detailnejšie vyjadril bývalý úspešný československý reprezentant a v súčasnosti člen Kontrolnej komisie Slovenského zväzu cyklistiky Milan Jurčo. “Ako bývalý dráhový reprezentant ČSSR mám k dráhovým disciplínam blízky vzťah. Spoznal som množstvo cyklistických dráh vrátane olympijských, so zážitkom sledujem dianie z vrcholových súťaží na dráhe. Mám víziu a tiež som sa angažoval, aby sme aj na Slovensku mali modernú krytú cyklistickú dráhu.  Nepodarilo sa ju doteraz postaviť Tkáčovi ani Privarovi, hoci to sľubovali a boli vo vedení Slovenského zväzu cyklistiky desaťročie. Ja som s výstavbou Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni nesúhlasil z viacerých dôvodov: lokalizácia, vlastnícke vzťahy územia, projekt bez verejnej, odbornej cyklistickej diskusie. Multifunkčný areál Národného cyklistického centra je podľa môjho názoru chiméra, naša krajina so svojim reliéfom ponúka špičkové možnosti pre všetky odvetvia cyklistiky. Cyklistické dráhové haly sa stavajú a sú využité v metropolách a tou je na Slovensku Bratislava. Viem si predstaviť, že by cyklistická krytá dráha bola súčasťou multifunkčnèho areálu, športového rezortu  s ubytovaním a regeneráciou na Tatranskej Štrbe. Spĺňalo by to aj efekt vysokohorskej prípravy s využívaním horských stredísk,  tradíciou a výbornou dostupnosťou. Ako člen kontrolnej komisie Slovenského zväzu cyklistiky som sa dostal k informáciám o Národnom cyklistickom centre v Orechovej Potôni. Sú tam nepreverené faktúry, nereálne čísla, sumy tržieb a výdajov – pre udržateľnosť projektu. Projekt Národného cyklistického centra v Trnave by potreboval zásadné zmeny, ktoré môžu urobiť odborne fundovaní, skúsení ľudia bez zištných zámerov. Peter Privara nech si stavia čo chce, kde chce, ale za svoje peniaze. Nepostrehol  som v prognózach projektu Národného cyklistického centra, koľko majstrov sveta, či medailistov OH vyprodukuje Slovensko v cyklistike do roku 2030,” vyjadril sa Milan Jurčo.

 

Galéria
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Cyklistický štadión v Prešove bude pravdepodobne ešte dlhé roky jediným na Slovensku. ZDROJ: TASR / FRANTIŠEK IVÁN
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
Národné cyklistické centrum. ZDROJ: SZC
navigate_before
navigate_next